Jouw Intranet Platform (JIP)

Eén plek waar je alles rondom je werkplek kan regelen, zoals declaraties, verlof aanvragen, maar ook het inzien van werkinstructies en informatie over de organisatie. Een wens die al een aantal jaren hoog op de verlanglijst stond. Afgelopen jaar hebben we deze wens tot uitvoering gebracht. 

Voor het ontwikkelen van JIP hebben we vooraf een aantal doelen gesteld:

  • Het stroomlijnen van onze interne communicatie door het vervangen van de wekelijkse nieuwsmail met continue aanleveringen van nieuwsberichten op JIP;
  • Het bundelen van het personeelssysteem en het handboek op één (digitale) plek;
  • Het vergroten van de betrokkenheid van onze medewerkers bij de organisatie.

Het had wat voeten in de aarde, maar het is gelukt om JIP in oktober 2023 in gebruik te nemen. Medewerkers kunnen nu hun persoonlijke personeelsdossier inzien en beheren en ook alle beschikbare informatie over het uitvoerend werk raadplegen. Het handboek – eerder een PDF document – is volledig geïntegreerd in JIP, waardoor de vindbaarheid vergroot is en aanpassingen makkelijker doorgevoerd kunnen worden. 

Uitdagingen
Tijdens het ontwikkeltraject ondervonden we een aantal uitdagingen. Zo waren de mogelijkheden niet oneindig, waardoor enkele ideeën niet uitgevoerd zijn. Denk daarbij een persoonlijke intranetpagina en een agenda en verjaardagenfunctie. 
Daarnaast hebben we ons verkeken op de tijdsinvestering van de ontwikkeling, waardoor de deadline een aantal keren is opgeschoven.

De uitdaging die ons op dit moment nog aankijkt is het vinden van de weg op het platform. Medewerkers zijn niet gewend om JIP dagelijks te gebruiken. Sommige informatie wordt daardoor gemist. We vinden het daarom belangrijk JIP onder de aandacht te blijven brengen en te verbeteren.

De komende maanden zal het platform op de huidige wijze voortgezet worden, waarna we het platform met de medewerkers zullen evalueren. De resultaten bespreken we in het kwaliteitsteam waarna een doorontwikkeling met de ontwikkelaar zal plaatsvinden.