E-health

De wereld om ons heen is steeds meer aan het digitaliseren. Binnen de zorg en hulpverlening zien we dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van digitale middelen. Ook wij willen ons meer toekomstbestendig maken en zijn in juli 2023 live gegaan met ons e-health platform.

Door middel van e-health kunnen cliënten een welkomstmodule volgen. Hierin krijgen ze meer informatie over het SKT, kan de cliënt alvast aan de slag met laagdrempelige tips en kunnen er vragen beantwoord worden ter voorbereiding op het eerste gesprek. De zorgregisseur komt hier tijdens het huisbezoek weer op terug. Op die manier maken we direct een actieve en effectieve start.

Gedurende het zorgregietraject kunnen de cliënt en zorgregisseur besluiten om online tools in te zetten, zodat er blended care ontstaat; digitale zorg naast de face-to-face samenwerking. In het e-health platform kan er onderling gecommuniceerd worden en kunnen er begeleide modules worden ingezet. Er zijn tevens modules die zelfstandig door de cliënt doorlopen kunnen worden.

Het voordeel van online tools, is dat het door de cliënt op eigen gekozen tijden doorlopen kan worden; de cliënt kan op elk moment inloggen om oefeningen te doen, opdrachten te maken of filmpjes te kijken. E-health is altijd beschikbaar, ook als een zorgregisseur dat niet is.
Daarnaast kan de cliënt tijdens een eventuele wachttijd alvast vragenlijsten invullen zodat ook deze wachttijd nuttig gebruikt wordt.

Het afgelopen jaar hebben we het e-health platform ingericht en de zorgregisseurs getraind in het gebruik ervan. Zorgregisseurs zijn gewend aan face-to-face contact met de cliënt en moeten soms wennen aan ondersteuning op afstand. Daarnaast verschilt het per zorgregisseur hoe makkelijk diegene zich digitale vaardigheden eigen maakt. We gaan de komende tijd ervaren wat e-health ons oplevert en hebben daarbij oog voor de individuele behoeften van onze zorgregisseurs.

We zien voor het komende jaar ook mogelijkheden tot doorontwikkeling van e-health. Naast de modules die tijdens de zorgregie gebruikt kunnen worden, zijn er ook modules die bijvoorbeeld preventief ingezet kunnen worden, waardoor een aanmelding bij het SKT niet nodig blijkt. Denk aan modules over gezondheid, leefstijl en lichtere opvoedproblemen. In 2024 zullen wij het platform verder evalueren en bekijken waar verbeterpunten uitgevoerd kunnen worden.