Voorwoord

Directeur aan het woord..

Het passende antwoord

Mensen die bij ons terecht komen hebben al een drempel overwonnen. Door ons te benaderen stelt iemand zich kwetsbaar op. Het is dan ook belangrijk dat we vindbaar zijn, dat we laagdrempelig zijn. Deze drempel kunnen we niet voor iedereen wegnemen, maar we kunnen er wel voor zorgen dat kinderen, gezinnen en volwassenen zich bij ons op hun gemak voelen, zich veilig voelen om het gesprek aan te gaan en samen te kijken naar het passende antwoord voor hun zorgen. Het gesprek voeren over de mogelijkheden binnen je eigen macht of omgeving kan ook al een antwoord bieden. Specialistische hulp is namelijk niet altijd het passende antwoord op een hulpvraag. Het is onze dagelijkse taak om zorgvuldig en met aandacht Westlanders hierbij te blijven ondersteunen.

In dit jaarverslag licht ik graag een aantal thema’s toe, waar we in 2023 – naast onze andere dagelijkse inspanningen – extra aandacht aan hebben gegeven. Al deze thema’s zijn telkens terug te herleiden naar het passende antwoord voor zowel onze jeugdige inwoners, volwassen cliënten (zorgregie volwassenen) en onze medewerkers.

“Specialistische hulp is niet altijd het passende antwoord op een hulpvraag.”

Het afgelopen jaar hebben we, samen met onze partners, meer verdieping gegeven aan thema’s zoals normaliseren. Als misschien even niet alles loopt zoals je graag zou willen, betekent dat niet dat je direct abnormaal bent. Met wat ondersteuning en richting kun je al een heel eind komen. Zo kan een laagdrempelige, moderne vorm van hulpverlenen zoals e-health al een uitkomst bieden.

We zijn onderweg ook wat uitdagingen tegen gekomen. We zijn ons er van bewust dat het goed kunnen uitvoeren van ons werk geld kost. Dat is de werkelijkheid. In 2023 zijn er door de gemeente Westland bezuinigingen afgekondigd. Dat betekent echter niet dat dit ten koste gaat van onze kwaliteit. We zullen wel onze werkprocessen nóg effectiever moeten gaan inrichten. Een opdracht die ons voor 2024 aankijkt.

Dit kunnen wij alleen met onze collega’s, dat is ons kapitaal. Zij zijn, naast onze cliënten, de drijfveer om telkens te blijven verbeteren. Zij kunnen het beste aangeven welke omgeving zij nodig hebben om hun vak goed uit te kunnen oefenen. Van daaruit is ook de behoefte aan een eigen intranetomgeving ontstaan, waardoor we in 2023 Jouw Intranet Platform (JIP) hebben ontwikkeld.

Het is de kracht van het SKT om de ruimte te nemen voor het bieden van professionele ondersteuning, maar ook die veilige omgeving voor onze cliënt, het wegnemen van die drempel en het samen zoeken naar het best passende antwoord. En die missie gaat door, ook in 2024.

Pieter Houwers
Directeur-bestuurder Sociaal Kernteam Westland