Onze mensen

De cijfers van onze mensen

De belangrijkste cijfermatige HRM-informatie treft u in deze infographic aan. Meer informatie vindt u door met uw muis over de cijfers en iconen te gaan of hieronder middels de uitklapvelden.

[10] We hebben het afgelopen jaar twaalf agressiemeldingen ontvangen, waarbij 14 medewerkers betrokken zijn geraakt. Per incident worden vaak meerdere vormen van agressie gemeld, waarbij verbale agressie het vaakst voorkomt.

Lees meer

[9] Het gemiddelde ziekteverzuimpercentage in 2023 was 3,60%. Ten opzichte van 2022 (4,96%) is het ziekteverzuimpercentage met 1,36% gedaald. 

Lees meer

[5] Het werkplezier bij het SKT wordt door onze medewerkers beoordeeld met een 8,2.

Lees meer

[4] De flexibele schil van het SKT bestaat uit tijdelijke dienstverbanden, aangevuld met (beperkte) externe inhuur. 

Lees meer

[3] Door het jaar heen hebben we vijf stagiaires begeleid.

Lees meer

[2] Eind 2023 waren er 116 personen in dienst (96,79 FTE).

Lees meer

[1] - In totaal zijn er elf personen in dienst getreden, ten opzichte van negen medewerkers uit dienst

Lees meer

Meer informatie

Het aantal medewerkers van het SKT is in 2023 licht gegroeid. In totaal zijn er elf personen in dienst getreden, ten opzichte van negen medewerkers uit dienst. 

 

Eind 2023 waren er 116 personen in dienst (96,79 FTE). 

Diversiteit medewerkers 

  • 8 mannen
  • 108 vrouwen
  • 83 parttimers
  • 33 fulltimers

Gemiddelde leeftijdsverdeling

  • Vrouwen:   41 jaar
  • Mannen:    46 jaar

 

Door het jaar heen hebben we vijf stagiaires begeleid.

 

De flexibele schil van het SKT bestaat uit tijdelijke dienstverbanden, aangevuld met (beperkte) externe inhuur. In 2023 zijn er twaalf tijdelijke contracten (10,57 FTE) omgezet naar een dienstverband voor onbepaalde tijd. Eind 2023 waren er nog 9,76 FTE (elf medewerkers) met een tijdelijk contract in dienst bij SKT Westland.

Naast de medewerkers met een tijdelijk contract zijn er in 2023 ook vijf externen (in deeltijd) ingehuurd voor ondersteunende werkzaamheden. Dit betreft drie personen die jaarrond werkzaamheden uitvoeren voor het SKT. De andere twee externen waren van tijdelijke aard i.v.m. vervanging bij langdurige ziekte, zwangerschapsverlof en ter overbrugging van de uitdiensttreding van de HR adviseur.

Elk jaar wordt er veel aandacht besteed aan ontwikkelgesprekken met onze medewerkers. In deze gesprekken komen verschillende onderwerpen ter sprake, zoals werkplezier en werkdruk, werk- en privébalans en faciliteiten die door het SKT worden aangeboden. Hieronder een weergave van de resultaten, gebaseerd op de resultaten van 64 medewerkers. In 2024 besteden we extra aandacht aan onze medewerkerstevredenheid en worden de ontwikkelmogelijkheden verder uitgewerkt.

Werkplezier
Het werkplezier bij het SKT wordt door onze medewerkers beoordeeld met een 8,2.

Werkdruk
Werkdruk is veel onder de aandacht in deze branche. 22% van de medewerkers geven aan weinig werkdruk te ervaren. De overige 78% ervaren wel druk, maar geven aan dat hen dit scherp houdt. Eén persoon ervaart te veel werkdruk.

Werk- en privébalans
98% van de medewerkers is tevreden tot heel tevreden over de balans tussen werk en hun privéleven. 2% geeft aan niet helemaal tevreden te zijn.

Faciliteiten op- en rond de werkplek
94% van de medewerkers geeft aan tevreden te zijn met de faciliteiten die het SKT biedt op kantoor of om thuis te werken. 6% geven enkele tips mee die vooral betrekking hadden op de bezetting van de gespreksruimtes op kantoor op drukke dagen.

98% van de medewerkers is tevreden tot heel tevreden over de balans tussen werk en hun privéleven. 2% geeft aan niet helemaal tevreden te zijn.

94% van de medewerkers geeft aan tevreden te zijn met de faciliteiten die het SKT biedt op kantoor of om thuis te werken. 6% geven enkele tips mee die vooral betrekking hadden op de bezetting van de gespreksruimtes op kantoor op drukke dagen

Het gemiddelde ziekteverzuimpercentage in 2023 was 3,60%. Ten opzichte van 2022 (4,96%) is het ziekteverzuimpercentage met 1,36% gedaald. 
Het gemiddelde verzuimpercentage over de eerste drie kwartalen 2023 in de branche Jeugdzorg in Nederland is 6,83%*. Het SKT zit (ver) onder dit gemiddelde (-/- 3,23%). Om het werkplezier hoog en het ziekteverzuim laag te houden is in 2023 het vitaliteitsprogramma vernieuwd met gerichte interventies om medewerkers te ondersteunen in het kader van fitheid, vitaliteit en mentale gezondheid.
*bron: Verzuimcijfers-jeugdzorg-Q2-Q3-2023.pdf (jeugdzorg-werkt.nl)

 

Externe vertrouwenspersoon

Als een medewerker te maken krijgt met ongewenst en/of grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer, kunnen zij terecht bij de externe vertrouwenspersoon. Ook kunnen zij daar terecht voor een luisterend oor. De gesprekken zijn vertrouwelijk van aard.

Het afgelopen jaar hebben drie medewerkers de vertrouwenspersoon benaderd. Eénmaal vanwege het gevoel van onveiligheid, pestgedrag en intimidatie, tweemaal voor het vinden van een veilig luisterend oor. Deze medewerkers zijn in de vorm van gesprekken door de vertrouwenspersoon ondersteund. De gesprekken waren voor de medewerkers voldoende om de meldingen af te ronden. Er is geen officiële klacht ingediend over ongewenst gedrag op de werkvloer of een integriteitskwestie. 

In 2024 zal de vertrouwenspersoon haar werk afbouwen en zal een opvolger aangesteld worden. 

Agressiemeldingen medewerkers en cliënten

We hebben het afgelopen jaar twaalf agressiemeldingen ontvangen, waarbij 14 medewerkers betrokken zijn geraakt. Per incident worden vaak meerdere vormen van agressie gemeld, waarbij verbale agressie het vaakst voorkomt. Dit gebeurt meestal tijdens huisbezoeken, op kantoor, telefonisch of per e-mail. Ook zien we dat cliënten middelen als sociale media inzetten om medewerkers te beledigen of te discrimineren.

Er wordt met veel aandacht nazorg geboden aan onze medewerkers. Cliënten zijn in enkele gevallen per brief of tijdens een gesprek gewezen op hun gedrag en grenzen zijn aangegeven. 
We beschikken over een agressieprotocol en medewerkers worden getraind in het omgaan met agressie. De richtlijnen van de CAO Jeugdzorg over agressie die per 1 januari 2024 van kracht gaat, worden in 2024 uitgewerkt en verwerkt in het agressieprotocol. 

Er zijn geen meldingen gedaan van agressie op de werkvloer.