Vraag-en-antwoord zorgregie volwassenen

Zorgregie volwassenen

Britt Mulder is zorgregisseur volwassenen bij het SKT. Zij is sinds mei 2022 in dienst. Ze vertelt over haar werk: “Ik ben trots op mijn werk. Het werk is gevarieerd en ik werk samen met fantastische gedreven collega’s. In contact met mensen blijft het steeds een uitdaging om op zoek te gaan naar de vraag achter de vraag, de krachten van de cliënten, verbanden te zien en belangen af te wegen. Ik vind het belangrijk om problemen te normaliseren, mensen vertrouwen te geven en veiligheid te bieden. Daarbij probeer ik mensen bewust te maken door hen zelf te laten nadenken wat doorslaggevend kan zijn in hun eigen veranderingsproces. Soms zijn mensen het overzicht even kwijt en kan het helpend zijn om de regie tijdelijk over te nemen, totdat het weer op eigen kracht lukt. Ik probeer met een open blik kansen te zien en daadkracht te tonen wanneer dit de oplossing dichterbij brengt.”

Meer dan alleen zorgregisseur
Naast het werk als zorgregisseur is Britt ook onderdeel van de Taskforce Geweld Hoort Nergens Thuis. “Het SKT is een belangrijk sleutelfiguur. We verbinden met cliënten, hun netwerk en onze samenwerkingspartners”. Britt start in 2024 met een nieuwe opleiding om zichzelf te blijven ontwikkelen en om telkens beter aan te kunnen sluiten bij de behoeften van onze cliënten. Het SKT biedt hiertoe de mogelijkheid. Zorgregisseurs hebben toegang tot de SKT Academy waar verschillende korte trainingen worden aangeboden. Daarnaast worden er elk jaar meerdaagse trainingen aangeboden, afgestemd op de behoeftes van onze cliënten en medewerkers. Zo zorgen we samen voor het passende antwoord op de hulpvragen van onze Westlanders.

Het afgelopen jaar heeft Britt haar cliënt Janita ondersteund. Janita kwam via de huisarts en de GGZ bij het SKT terecht toen zij hulp zocht bij spanningen thuis met haar (stief)dochter. “Het was soms een uitdaging om ons kwetsbaar op te stellen bij iemand die je niet kent. Maar de veiligheid was er absoluut snel. Dit kwam door de herkenning die de zorgregisseur had bij problematische situaties in huis. Hierdoor kreeg ik het gevoel dat het helemaal niet gek was dat deze situatie en spanning in het gezin is ontstaan.” Janita vertelt verder dat ze de ondersteuning als goed heeft ervaren: “We voelden ons begrepen doordat ze ons verhaal goed samenvatte en feedback teruggaf. Ze heeft ons tools en handvatten gegeven en stelde ons gerust dat we niet de enige waren die deze moeilijkheden ervaren. Ze heeft ons ook inzicht gegeven in hoe onze (stief)dochter bepaalde dingen zou kunnen ervaren. We zijn ons daardoor sterker en bewuster geworden van de situatie.” Britt adviseerde Janita en haar gezin over de ondersteuningsmogelijkheden, zowel in de vorm van psycho-educatie als ook mogelijkheden voor begeleiding en behandeling. “We kunnen nu aan de slag met de tools die ons aangereikt zijn.”

Janita is tevreden over de ondersteuning van het SKT: “We hebben de begeleiding van Britt als fijn en goed ervaren. Er was geen lange wachtlijst en Britt was goed bereikbaar voor ons”.